Morteza Moniri



در این سایت برخی از نوشته‌های فارسی و اسلایدهای سخنرانی‌های خود را قرار می‌دهم.
مرتضی منیری

مقاله: فرهنگ پژوهش و نشر آن در ریاضیات

يكشنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۵، ۰۸:۲۴ ق.ظ

لینک زیر به شماره اخیر خبرنامه انجمن ریاضی است که مقاله من در مورد فرهنگ پژوهش و نشر ریاضی در آن چاپ شده است.

 

خبرنامه

 

  • ۹۵/۱۰/۱۹

نظرات  (۲)

  • نیما صداقت
  • شما در مقاله خود به این نکته اشاره کرده اید که پژوهش ریاضی نیازمند فراغت و تمرکز شدید است، ولی شگفت آور است که چطور برخی از اساتید ریاضی با وجود مشغله کاری زیاد، که مهمترین عامل در کاهش تمرکز است، به طور همزمان بیش از دو دانشجوی دکتری می پذیرند!؟ خودِ همین می تواند به دو صورت تعبیر شود؛ یا این گروه از اساتید دانش و تجربه ای در مقیاس نجومی دارند و یا اینکه این امر نشان دهنده دور اندیشی آنان در کسب درآمد است. این را دیگر باید به وجدانهای نیمه بیدار آنان سپرد که چرا باید سنگینی بار پژوهشی که قرار است کاری مشترک باشد و در نتیجه همفکری و همراهی استاد و دانشجو به ثمر بنشیند، بر دوش دانشجو باشد!؟
    پاسخ:
    در اصل قرار نیست رساله کاری مشترک باشد و وظیفه استاد راهنما تنها هدایت کلی است. البته در اینصورت مقاله حاصل می‌بایست تنها به نام دانشجو باشد. درصورتی که استاد نقش بیش از این داشته باشد، کار مشترک خواهد بود. البته متاسفانه موارد خلاف این وجود دارد. 
    تمامی موارد خلاف این موضوع است . اساتید نهایتا  موضوع را مشخص می کنند که البته چند سالی است این هم منقرض شده اما اساتید دیگر نیز در زمره نویسندگان مقاله اند.